@article { author = {Karbasian, Mahdi and ganji, maryam and cheshmberah, mohsen}, title = {Provide a method to calculate the hidden costs and quality opportunities with the approach of harm to the goodwill of customers and the brand of the organization}, journal = {Journal of Quality Engineering and Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-14}, year = {2021}, publisher = {Parsian Quality and Productivity Research}, issn = {2322-1305}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Today hidden costs and quality opportunities cost are two parameters not seriously considered in most organizations.in today's competitive world, loss of customers imposes important and significant costs on the organizations. therefor  in this study, in order to reduce the cost of total quality we present a method to calculate the cost of damage to customers ' goodwill and the cost of damage to the organization brand .In working out the cost of damage to the goodwill of customers, first the quality requirements as well as the weight assigned to each requirement is calculated. Having figured out the costs related to the discontented customers, we have embarked on finding out the loss rate damage to the customers' good faith and eventually the cost of damage to the customers' good will. In calculating the damage costs to the organization's brand, from among available models, the Acker model has been utilized which serves our purpose. Following the procedures given in the latter model, the parameters generating costs are identified and then the damage costs to the organization's brand is worked out. finally, the findings indicate that dissatisfied customers inflict the most damage on the organization. Finally, the methods and procedures suggested in the current research are implemented in a selected industry. The obtained results in the industry referred to were endorsed both by the industry's elite experts and academic authorities.  }, keywords = {Hidden costs,Opportunities cost,Cost of damage to the brand}, title_fa = {ارائه‌ی روشی به منظور محاسبه هزینه های پنهان و فرصت کیفیت با رویکرد آسیب به حسن نیت مشتریان و برند سازمان}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر روشی جهت اندازه‌گیری هزینه‌ی آسیب به حسن نیت مشتریان و هزینه‌ی آسیب به برند سازمان ارائه گردیده است. در محاسبه‌ی هزینه‌ی آسیب به حسن نیت مشتریان، ابتدا الزامات کیفی و وزن هر یک از الزامات محاسبه گردیده و پس از محاسبه‌ی انطباق سازمان و سازمان رقیب در برآورده کردن الزامات، هزینه‌ی مرتبط با مشتریان ناراضی محاسبه شده است. پس از محاسبه‌ی هزینه‌ی مرتبط با مشتریان ناراضی، نرخ زیان آسیب به حسن نیت مشتریان و در نهایت هزینه‌ی آسیب به حسن نیت مشتریان محاسبه گردیده است. در محاسبه‌ی هزینه‌ی آسیب به برند سازمان، از بین مدل‌های موجود، مدل اکر برای محاسبه هزینه‌ی آسیب به برند سازمان استفاده گردیده است. بر اساس مدل اکر پارامترهای ایجادکننده‌ی هزینه،‌ شناسایی شده و هزینه‌ی آسیب به برند سازمان محاسبه گردیده است. در نهایت، روش‌های ارائه شده در پژوهش حاضر در یکی از صنایع منتخب به اجرا در امده است.}, keywords_fa = {هزینه‌ی پنهان و فرصت,هزینه‌ی آسیب به حسن نیت مشتریان,هزینه‌ی آسیب به برند}, url = {https://www.pqprc.ir/article_136193.html}, eprint = {https://www.pqprc.ir/article_136193_73b0f18977915f647dfdb86248089f8e.pdf} }