@article { author = {Shaykhi, Hossein and Saghaee, Abbas}, title = {Analysis of the effects of the main parameters of the geometric shape of the helicopter fuselage on the aerodynamic coefficients using Taguchi design and response procedure methodology}, journal = {Journal of Quality Engineering and Management}, volume = {6}, number = {2}, pages = {66-78}, year = {2016}, publisher = {Parsian Quality and Productivity Research}, issn = {2322-1305}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In helicopter design, determining the geometric shape of the fuselage is one of the main and primary issues that affect the performance characteristics of the helicopter. The aerodynamic coefficients of the helicopter fuselage are the main criteria for determining the quality and appropriateness of the geometric shape of the helicopter fuselage. Optimal design of helicopter body geometry is a complex activity and it is necessary to determine the effects of different parameters of helicopter geometry on aerodynamic coefficients. In this paper, design of computer experiments based on simulation of computational fluid dynamics to study the effects of the main parameters of the helicopter body geometry, such as ratio of largest helicopter body width to helicopter length, ratio of largest helicopter body height to helicopter length and nose to radius of curvature radius ratio The fuselage is based on the aerodynamic coefficients of drag, lift and torsional torque. The experiments are based on Taguchi's orthogonal array L25 (53). To determine the relationship between aerodynamic coefficients and parameters of the geometric shape of the helicopter fuselage and the importance of each parameter in aerodynamic coefficients, three-dimensional procedure diagrams, signal to noise ratios, mean of main effects, response procedure methodology and analysis of variance were used. Also, mathematical models were developed to estimate the aerodynamic coefficients of drag, lift and torsional torque through the response procedure methodology. The results at 95% confidence level show that the most effective parameter in the value of the helicopter body drag coefficient is the ratio of the largest height of the helicopter body to the length of the helicopter and in the lift and torsional torque parameters is the ratio of the largest width of the helicopter to the length of the helicopter.}, keywords = {Computational Fluid Dynamics (CFD),aerodynamic coefficients,Taguchi design,Response surface methodology (RSM),analysis of variance (ANOVA)}, title_fa = {آنالیز اثرات پارامترهای اصلی شکل هندسی بدنه بالگرد بر ضرایب آیرودینامیکی با بکارگیری طرح تاگوچی و متدولوژی رویه پاسخ}, abstract_fa = {در طراحی بالگرد، تعیین شکل هندسی بدنه از مسائل اصلی و اولیه می‌باشد که بر مشخصات عملکردی بالگرد موثر می‌باشد. ضرایب آیرودینامیکی بدنه بالگرد معیار اصلی تعیین کننده کیفیت و مناسب بودن شکل هندسی بدنه بالگرد محسوب می‌شوند. طراحی بهینه شکل هندسی بدنه بالگرد فعالیتی پیچیده می‌باشد و تعیین اثرات پارامترهای مختلف هندسه بالگرد بر ضرایب آیرودینامیکی ضروری است. در این مقاله، طراحی آزمایشات کامپیوتری بر مبنای شبیه‌سازی دینامیک سیال محاسباتی به منظور مطالعه اثرات پارامترهای اصلی شکل هندسی بدنه بالگرد، نظیر نسبت بزرگترین عرض بدنه بالگرد به طول بالگرد، نسبت بزرگترین ارتفاع بدنه بالگرد به طول بالگرد و نسبت شعاع انحناء دماغه به بزرگترین عرض بدنه بالگرد، بر ضرایب آیرودینامیکی پسا، برآ و گشتاور پیچشی بکار برده شده است. آزمایشات بر اساس آرایه متعامد L25 (53) تاگوچی طراحی شده است. برای تعیین ارتباط میان ضرایب آیرودینامیکی و پارامترهای شکل هندسی بدنه بالگرد و میزان اهمیت هر پارامتر در ضرایب آیرودینامیکی، از نمودارهای رویه سه بعدی، نسبت‌های سیگنال به نویز، میانگین اثرات اصلی، متدولوژی رویه پاسخ و آنالیز واریانس استفاده شده است. همچنین، مدل‌های ریاضی برای تخمین ضرایب آیرودینامیکی پسا، برآ و گشتاور پیچشی از طریق متدولوژی رویه پاسخ توسعه داده شد. نتایج در سطح اطمینان 95 درصد نشان می‌دهد که موثرترین پارامتر در مقدار ضریب پسای بدنه بالگرد پارامتر نسبت بزرگترین ارتفاع بدنه بالگرد به طول بالگرد و در ضرایب برآ و گشتاور پیچشی پارامتر نسبت بزرگترین عرض بدنه بالگرد به طول بالگرد می‌باشد.}, keywords_fa = {دینامیک سیال محاسباتی,ضرایب آیرودینامیکی,طرح تاگوچی,متدولوژی رویه پاسخ,آنالیز واریانس}, url = {https://www.pqprc.ir/article_55867.html}, eprint = {https://www.pqprc.ir/article_55867_8918ada9794360a9f6fc31cfd4e10ba9.pdf} }