مرکز پژوهش کیفیت و بهرهوری پارسیان
نشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت
2322-1305
8
2
2018
08
23
روش بلوک دیاگرام توسعه یافته برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای چندوضعیته با در نظر گرفتن مؤلفههای وابسته
75
85
FA
مریم
قره گوزلو
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران
maryam.gharegozlu@eng.uok.ac.ir
زهرا
سبحانی
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران
zahra.sobhani7@gmail.com
هیوا
فاروقی
0000-0001-9745-9691
عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران
h.farughi@uok.ac.ir
ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای چندوضعیته اغلب با فرض استقلال اجزا بررسی شده است در حالی که درنظرگرفتن اثرهای متقابل این مؤلفهها در این سیستمها بسیار مفید و منطبق با شرایط واقعی است. روش سنتی بلوک دیاگرام، قابلیت اطمینان سیستمهای چند وضعیتهی تعمیرپذیر را مورد ارزیابی قرار نمیدهد. استفاده از شیوههای ساده فرایند تصادفی به علت پیچیدگی محاسباتی مسئله برای کاربردهای مهندسی در چنین مواردی بسیار دشوار است. تاکنون در ادبیات موضوع روش تابع مولد سراسری برای سیستمهای مبتنی بر لحاظ نمودن مؤلفههای وابسته مورد استفاده قرار نگرفته است. در این مقاله با استفاده از مفهوم فرایندهای تصادفی و تکنیک تابع مولد سراسری، به تجزیه و تحلیل سیستمهای چندوضعیته در شرایط وابستگی توزیع عملکردی برخی ازمؤلفهها به مؤلفههای دیگر پرداخته میشود. نتایج نشان دهندهی برتری چشمگیر روش پیشنهادی این مقاله برای محاسبه قابلیت اطمینان سیستمهای چندوضعیته دارای وابستگی مؤلفهها است.
سیستمهای چند وضعیته,قابلیت اطمینان,روش تابع مولد سراسری,وابستگی مؤلفهها,بلوک دیاگرام,فرایند تصادفی
https://www.pqprc.ir/article_88478.html
https://www.pqprc.ir/article_88478_66778f0c93e98e7b75ee5cffd7c9cd18.pdf
مرکز پژوهش کیفیت و بهرهوری پارسیان
نشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت
2322-1305
8
2
2018
08
23
طراحی مدل تشخیص زودهنگام ایرادات قابلیت اطمینان محصول با استفاده از تحلیل دادههای گارانتی و نتایج آزمونهای کیفی خط تولید (مطالعه موردی سالن موتورسازی)
86
97
FA
امیر
شریف پور
کارشناس ارشد کیفیت جامع خودرو، موسسه آموزشی، پژوهشی و فناوری گروه صنعتی ایران خودرو، تهران، ایران
sharifpour@ikco.ir
کامیار
صبری لقائی
استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران
sabri@uut.ac.ir
حمیدرضا
ایزدبخش
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
hizadbakhsh@khu.ac.ir
مرتضی
آگاه
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
mortezaagah68@gmail.com
<span dir="RTL" lang="AR-SA">هزینههای </span><span lang="AR-SA"> </span><span dir="RTL" lang="FA">گارانتی </span><span dir="RTL" lang="AR-SA">در شرکتهای تولیدی یکی از سرفصلهای مهم هزینهای را شکل داده و میتواند بخش قابل توجهی از سود شرکت را به خود اختصاص دهد. طبیعی است که تلاش برای کاهش این هزینهها میتواند منجر به افزایش حاشیه سود شود. در همین راستا شناسایی ایرادات قابلیت اطمینانی پیش از وقوع آنها میتواند به کاهش هر چه بیشتر این هزینهها و همچنین کاهش نارضایتی مشتری کمک کند. از آنجایی که مشکلات قابلیت اطمینان ممکن است ناشی از ایرادات تولیدی باشند جداسازی این محصولات پس از فرایند تولید به کاهش بازگشتهای گارانتی کمک شایانی میکند. لذا در این مقاله، یک مدل تشخیص زودهنگام ایرادات قابلیت اطمینان محصول با استفاده از تحلیل دادههای گارانتی و پارامترهای کیفی خط تولید طراحی شده است. در همین راستا یک مطالعه موردی بر روی موتورهای </span>TU5<span dir="RTL"> <span lang="AR-SA">ایران خودرو انجام شده است.</span></span>
قابلیت اطمینان,تحلیل دادههای گارانتی,مدل تشخیص زودهنگام,مدل نرخ خرابی
https://www.pqprc.ir/article_88480.html
https://www.pqprc.ir/article_88480_51b437f12735f4ca8a570f19f6c0dcf5.pdf
مرکز پژوهش کیفیت و بهرهوری پارسیان
نشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت
2322-1305
8
2
2018
08
23
مدلی برای تحلیل روابط نقاط آسیبپذیر یکپارچگی داخلی وخارجی زنجیره تأمین با استفاده از دیمتل فازی و ANP فازی در صنایع الکترونیک خانگی ایران
98
115
FA
سید داود
میرحبیبی
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
d.mirhabibi@yahoo.com
حسن
فارسیجانی
دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
h-farsi@sbu.ac.ir
محمود
مدیری
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
m_modiri@azad.ac.ir
کاوه
خلیلی دامغانی
دانشیارگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
k_khalili@azad.ac.ir
امروزه به دلیل رقابت جهانی و لزوم پاسخگویی سریع، یکپارچگی در سطح زنجیره تامین به یک الزام تبدیل شده است.لذا شناسایی و رتبه بندی نقاط آسیبپذیر زنجیره تامین یکپارچه، اهمیت زیادی دارد و اجرای ناقص این فرایند ممکن است خسارات جبران ناپذیری را بر کیفیت عملکرد بخشهای مختلف زنجیره وارد کند. هدف این تحقیق تحلیل تعامل نقاط آسیبپذیر زنجیره تامین یکپارچه صنایع الکترونیک خانگی می باشد. جهت بررسی ارتباط عوامل از F.DEMATEL وجهت رتبهبندی عوامل از F.ANP استفاده شد.نتایج نشان میدهد عوامل محیطی وارتباطی بالاترین تاثیرگذاری را در آسیب پذیری زنجیره تامین یکپارچه به خود اختصاص دادند وعامل تولید بالاترین رتبه در عوامل تاثیرپذیررا دارا بود.همجنین نتایج نشان داد با ایجاد شبکههای ارتباطی در سطح زنجیره وتقویت شاخصهایی مانند بهبود پراکندگی و تناسب ضعیف شرکا در زنجیره وایجاد شفافیت اطلاعات در سطح زنجیره تامین میتواند تا حدود زیادی آسیبپذیری زنجیره تامین را کاهش داد وموجبات بهبود تولید فراهم گردد.
زنجیره تامین یکپارچه,نقاط آسیب پذیر,رقابت جهانی,دیمتل فازی,فرآیند تحلیل شبکه ای فازی
https://www.pqprc.ir/article_88482.html
https://www.pqprc.ir/article_88482_4c651730cf3ef594ecb6e6368ddc6dcb.pdf
مرکز پژوهش کیفیت و بهرهوری پارسیان
نشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت
2322-1305
8
2
2018
08
23
ارائهی رویکردی یکپارچه برای مدیریت کیفیت جامع با استفاده از روششناسی سیستمهای نرم (موردمطالعه یک شرکت صنایع غذایی)
116
132
FA
احمدرضا
قاسمی
استادیار، دکترای تخصصی مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
ghasemiahmad@ut.ac.ir
کیاندخت
بهرنگ
دانشآموخته مدیریت صنعتی پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
kiandokht.behrang@yahoo.com
هدف از پژوهش حاضر ارائهی تصویری غنی از مسائل جاری شرکت مورد بررسی و مدلی مفهومی در راستای مدل هفت مرحلهای [SSM[1 در حوزهی مدیریت کیفیت جامع[2] است. روششناسی سیستمهای نرم از جمله ابزارهای تحقیق در عملیات نرم بوده که به صورتبندی و مدیریت مسائل غامض و پیچیده میپردازد. نگاه اقدام پژوهانهی این تکنیک کمک شایانی به بهبود مستمر در محیطهای رقابتی میکند. ازاین رو پژوهش حاضر سعی در پیادهسازی این الگو در یکی از صنایع غذایی کرده است. به نظر میرسد استفاده از فنون تحقیق در عملیات نرم در کنار دیگر ابزارها و رویکردهای مدیریت کیفیت جامع، در سازمانهایی که مقولهی کیفیت بهعنوان یک مسئلهی مهم و راهبردی انگاشته میشود، به شاغلان این عرصه کمک شایانی میکند.نتایج بهدستآمده در پژوهش دربرگیرندهی این موضوع بود که تدوین راهبردها متناسب با چشماندازهای شرکت مورد بررسی بهخوبی اجرا نشده است. همچنین همکاری و عجینسازی نامناسب کارکنان در تدوین راهبردها، حمایت نامناسب از ابداع و نوآوری کارکنان و همچنین نظام پاداش نامناسب، نقصان ارتباطات اثربخش با مشتریان و شرکا، تغییرات قیمت ارز و مشکلات پیش روی شرکت در تسویه با تأمینکنندگان و پیمانکاران از جمله مشکلات شرکت موردبررسی بوده است.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1] Soft System Methodology<br /><br /><br />[2] Total Quality Management
مدیریت کیفیت,مدیریت کیفیت جامع,روششناسی سیستمهای نرم,رویکرد اقدام پژوهی,تحقیق در عملیات نرم,صنایع غذایی
https://www.pqprc.ir/article_88485.html
https://www.pqprc.ir/article_88485_c183e82938d9f56213245e219b881ea6.pdf
مرکز پژوهش کیفیت و بهرهوری پارسیان
نشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت
2322-1305
8
2
2018
08
23
تحلیل تعاملات مؤثر بر خدمات پس از فروش در صنعت گاز مایع ایران با استفاده از دیماتل فازی
133
151
FA
امیر
مهدی آبادی
0000-0002-7483-0627
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
amir.mehdiabadi@gmail.com
عادل
آذر
استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده اقتصاد و مدیریت، تهران، ایران
azara@modares.ac.ir
ابوتراب
علیرضایی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
a_alirezaee@azad.ac.ir
قنبر
عباسپورسفندن
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
gh_abbaspour@azad.ac.ir
بخش انرژی در جهان واقعی جزء پیچیدهترین سیستمهاست که بایستی بصورت یک دیدگاه کلنگر واکاوی شود. محققین در این پژوهش به شناسایی و تحلیل تعاملات موثر بر خدمات پس از فروش در صنعت گاز مایع ایران(LPG) پرداختهاند. از آنجا که خدمات پس از فروش را می توان بر اساس معیارهای مختلفی ارزیابی کرد، رویکرد تصمیم گیری چندمعیاره(MCDM) برای چنین تحلیلی، رویکرد مناسبی است. با توجه به پیچیدگی خاص صنعت گاز مایع از مبادی پالایشگاهی تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی، در این تحقیق از DEMATEL FUZZY برای تحلیل تعاملات درونی استفاده و برای آنکه خواننده درک عمیق تری نسبت به موضوع پیدا کند از نمودارهای علی(CLD) در قالب پویا شناسی سیستم ها (SYSTEM DYNAMIC) بهره برداری می نماید. پس از مرور دقیق مبانی نظری و گرفتن نظر خبرگان، 17 شاخص موثر بر خدمات پس از فروش در این صنعت شناسایی و 10 خبره به سوالات پاسخ دادهاند. ضمن آنکه محققین تعاریف خاصی از خدمت را در این صنعت بیان می دارند. نتایج تحقیق نشان میدهد که متغیرهای قابلیت اطمینان، نمایندگیها، اسناد و مدارک بیشترین تاثیرپذیری و متغیرهای بهبود، واکنش پذیری، زمانبندی بازدیدها بیشترین تعامل را با سایر مولفهها در مدل دارند. همچنین مدل داینامیک تصویر دنیای واقعی از تعاملات درونی خدمات را ترسیم میکند.
خدمات پس از فروش,گاز مایع,دیماتل فازی,پویاشناسی سیستم ها
https://www.pqprc.ir/article_88486.html
https://www.pqprc.ir/article_88486_a8a0cecd69fe2e55e35e662e2cd956c6.pdf
مرکز پژوهش کیفیت و بهرهوری پارسیان
نشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت
2322-1305
8
2
2018
08
23
استفاده از صورتهای مالی در محاسبه بهرهوری شرکت متد و مقایسه آن با صنعت
152
168
FA
عباس
راد
استادیار، گروه مدیریت مالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
a-raad@sbu.ac.ir
معصومه
عادلی
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار، تهران، ایران
ma.adeli67@gmail.com
اصغر
اسدی
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه، فروزکوه، ایران
asadi6868@karshenasam.ir
برای ارتقاء بهره وری در ماده پنج قانون برنامه ششم توسعه، اجرای چرخه مدیریت بهره وری تکلیف شده است که "دستگاه های اجرایی و نیرو های مسلح مکلف اند برای محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، ضمن اجرا نمودن چرخه مدیریت بهره وری در مجموعه خود تمهیدات لازم را برای عملیاتی نمودن این چرخه در واحد های تحت تولیت خود با هماهنگی سازمان ملی بهره وری ایران فراهم نموده و گزارش سالانه آن را به سازمان ملی بهره وری ارائه نمایند". همچنین در این برنامه آمده است که از 8 درصد رشد اقتصادی پیش بینی شده باید 8/2 درصد یعنی معادل 35 درصد رشد، از بهره وری کل عوامل حاصل شود.<br />مدل های متعددی برای اندازه گیری بهره وری وجود دارد که از بین آن ها مدل با رویکرد نسبت های مالی در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برای اندازه گیری بهره وری، روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله از روش ارزش افزوده برای محاسبه شاخص های بهره وری جزئی و کلی در شرکت متد استفاده شده است. دو صورت مالی، ترازنامه و صورت حساب سود و زیان در بازه زمانی سال های 1391 تا 1395به عنوان داده های ورودی و همچنین کاربرگ های استاندارد مرکز بهره وری ایران برای اندازه گیری شاخص های بهره وری به یک نرم افزار طراحی شده وارد می شود که خروجی آن نسبت های بهره وری و نمودارهای مربوط به آن در شرکت متد و در صنعت مشابه می باشد. برای انتخاب رویکرد مناسب جهت بهبود بهره وری و نشان دادن تاثیر متغیرهای مستقل (شاخص های بهره وری جزئی) بر متغیر وابسته (بهره وری کل) از رگرسیون چندگانه استفاده شد که به دنبال آن، بهره وری مواد به عنوان اولویت اول و بهره وری های نیروی انسانی و انرژی و سرمایه به عنوان اولویت های بعدی برای بهبود در شرکت متد تعیین شدند.
ترازنامه,صورت حساب سود و زیان,بهره وری,شرکت متد,ارزش افزوده
https://www.pqprc.ir/article_88493.html
https://www.pqprc.ir/article_88493_5d844c80da4e524c1994c55b2ad66ef6.pdf