ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات پیشرفته با رویکرد مدیریت دارایی فیزیکی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

2 گروه مهندسی صنایع، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

3 گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی ، فیروزکوه، ایران

چکیده

هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دارایی فیزیکی در مجتمع نفت و گاز پارس جنوبی می‌باشد. در این تحقیق، از روش ترکیبی سیستم ارزیابی کارت امتیازی متوازن و مدل فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی فازی استفاده شده است. معیارهای ارزیابی مطابق یا سیستم شش وجهی کارت امتیازی متوازن شامل فرآیندهای داخلی، مالی، ذینفعان سازمان، یادگیری، رضایت­مندی کارکنان و محیط سازمان می­باشد. اندازه­گیری ضرایب اثربخشی معیارهای ارزیابی از طریق مدل فرآیند تحلیل سلسه­مراتبی فازی انجام گرفته است. داده­ها از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت نفت در حوزه­ی مدیریت دارایی فیزیکی گردآوری شده است.  استفاده از سیستم کارت امتیازی شش وجهی احتمال درستی نتایج خروجی از سیستم ارزیابی را افزایش می­دهد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، فرآیندهای داخلی و مالی با اوزان برابر 29%، محیط سازمان با وزن 18%، یادگیری با وزن 17%، ذینفعان سازمان با وزن 5% و رضایت­مندی با وزن 2% به ترتیب میزان عملکرد سیستم مدیریت دارایی فیزیکی در سازمان است. عملکرد سیستم­های سنتی صیانت از تجهیزات، عموماً از طریق شاخص­های کلیدی عملکرد مثل قابلیت اطمینان و یا قابلیت دسترسی اندازه­گیری می­شود. اما در این تحقیق اندازه­گیری عملکرد سیستم مدیریت دارایی فیزیکی از روش ترکیبی سیستم ارزیابی کارت امتیازی متوازن و مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شده که در نوع خود می­تواند یک خلاقیت و نوآوری در حوزه­ی مدیریت دارایی فیزیکی تلقی شود.

کلیدواژه‌ها


[1] علیپور، مهدی، (1396). پروژه ملی پایلوت استقرار نظام مدیریت دارایی­های فیزیکی صنعت نفت در پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی، فروردین 1397، بر گرفته از سایت اینترنتی به آدرس:  http://www.spgc.ir/fa/newsagency/813

 

[2] The Institute of Asset Management (2015). Asset Management Maturity Scale and Guidance Version 1, UK, Institute of Asset Management (IAM).

[3] Institute of Asset Management, (2008). Asset Management PASS55, Part 2: Guidelines for the application of PAS 55-1.

[4] Pophaley,M., Vyas R.K., (2010). Plant maintenance management practices in automobile industries: A retrospective and literature review, Journal of Industrial Engineering and Management, Publisher: Omniscience.

[5] Khaled O. El-Akruti, Zhang, T., Dwight. R., (2016). Maintaining pipeline integrity through holistic asset management, University of Wollongong Research Online, Faculty of Engineering and Information Sciences.

[6] International Organization for Standardization. (2014). ISO 55002, Asset Management – Management System – Guidelines for the application of ISO 55001, Web www.iso.org, Published in Switzerland.

[7] International Organization for Standardization. (2014). ISO 55000, Asset Management Overview, Principal and terminology, Published in Switzerland.

 [8] Olímpio A., Paulo T., De Souza H., André B., Zambalde. L., (2014). Using the BSC for strategic planning of IT (Information Technology) in Brazilian organization), Journal of Information Systems and Technology Management.

[9] Van den Honert, A. F., Schoeman, J. S. & Vlok, P. J. (2013). Correlating the content and context of PAS 55 with the ISO 55000 series. South African Journal of Industrial Engineering, 24(2): 24-32, doi: 10.7166/24-2-585.

[10] Institute of Asset Management. (2008). Asset Management, Specification for the optimized Management of Physical asset, British Standard, PAS55 v1,UK, Published in IAM Institute

[11] Minnaar, J.R., Basson W., & Vlok P.J., (2013). Quantitative methods required for implementing PAS55 or the ISO 55000 series 

for asset management, Department of Industrial Engineering Stellenbosch, South Africa.

[12] International Organization for Standardization. (2014). ISO 55001, Asset Management – Management System – Requirements, Web www.iso.org, Published in Switzerland.

[13] Chavan, M., (2009). The balanced scorecard: A new challenge, Journal of Management Development, Vol. 28 Issue: 5, pp.393-406, https://doi.org/10.1108/02621710910955930.

[14] Robert S. Kaplan. (2010). Conceptual Foundations of the Balanced Scorecard, Harvard  Business  School, Harvard University.

[15] Chavan, M., (2009) "The balanced scorecard: a new challenge", Journal of Management Development, Vol. 28 Issue: 5, pp.393-406, https://doi.org/10.1108/02621710910955930.

[16] Veronese Bentes, A., Carneiro, J., Da Silva, J.F., Kimura H., (2011). Multidimensional asset management of organizational performance: Integrating BSC and AHP, Journal of Business Research, Elsevier Inc.

[17] Ke-JunZhuaYuJinga D-Yong Chang, (1999). A discussion on Extent Analysis Method and applications of fuzzy AHP, European Journal of Operational Research , Volume 116, Issue 2, 16 July 1999, Pages 450-456

[18] Okoh, P., Schjølberg, P., Wilson A., (2016). A new maintenance management model based on ISO 55000, Infrastructure Asset Management Journal, Volume 3 Issue 1, March 2016, pp. 21-28, Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS)

[19] Amy H.I. Lee, Wen-Chin Chen, Ching-Jan Chang. (2008). A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan, Expert Systems with Applications 34 (2008) 96–107 and Elsevier Ltd Publisher.

[20] Malý Ozlem Senvar, Ozalp Vayvay, Eda Kurt, Sergej Hloch. (2014). Prioritization of balanced scorecard measurement indicators as a process management approach via fuzzy AHP, case study in automotive industry, Tehnički vjesnik 21, 1(2014), 155-162.

[21] Kordi, M., Aliheydari D., Bijar, D., ( 2015). Contractors’ performance using the balanced scorecard approach (BSC) and Fuzzy AHP (Study case: municipal construction projects in Baqer Shahr in Tehran), Cumhuriyet Science Journal, Vol 36, No 4.

[22] Shah, R., McMann, O., Borthwick, F., (2017). Challenges and prospects of applying asset management principles to highway maintenance: A case study of the UK, Transportation Research Part A 97, 231–243.

[23] Komljenovic, D., Gaha, M., Abdul-Nour, G., Langheit, C., and Bourgeois, M., (2016). Risks of extreme and rare events in Asset Management, Safety Science 88, 129–145.

[24] Animah, I., and Shafiee, M., (2017). Condition assessment, remaining useful life prediction and life extension decision making for offshore oil and gas assets, Journal of Loss Prevention in the Process Industries xxx, 1e12.

25] Kilsby, P., Remenyte-Prescott, R., and Andrews, J., (2017). A modelling approach for railway overhead line equipment asset management, Reliability Engineering and System Safety 168, 326–337.

[26] Papacharalampou, C., McManus, M Newnes, L.B., and Green, D., (2017). Catchment metabolism: Integrating natural capital in the asset management portfolio of the water sector, Journal of Cleaner Production 142, 1994-2005.

[27] Pan, J., and Xiao, Q., (2017). Optimal dynamic asset-liability management with stochastic interest rates and inflation risks, Chaos, Solitons and Fractals 103, 460–469.

[28] Wan, S., (2017) Asset Performance Management for Power Grids, World Engineers Summit – Applied Energy Symposium & Forum: LowCarbonCities & Urban Energy Joint Conference, WES-CUE 2017, 19–21 July 2017, Singapore.

[29] Honda, M., Kishi, T., and Yamamoto, H., (2017). Study of Asset Management Method for Galvanized Steel Railway Electrification Infrastructure in JR-EAST, Procedia CIRP 59,  47 – 52.

[30] Campos, J., Sharmab, P., Gabiria, U.G., Jantunen, E., and Baglee, D., (2017). A big data analytical architecture for the Asset Management, Procedia CIRP 64, 369 – 374.

[31] Parlikad, A.K., Jafari, M., (2016). Challenges in infrastructure asset management, IFAC papers, Online 42-28, 185-190.