@article { author = {Fareghzadeh, Nafiseh}, title = {Service Contract-Aware Quality Supervisory Methodology in Cloud Systems}, journal = {Journal of Quality Engineering and Management}, volume = {9}, number = {2}, pages = {172-185}, year = {2019}, publisher = {Parsian Quality and Productivity Research}, issn = {2322-1305}, eissn = {}, doi = {}, abstract = { Supervising the service quality and aligning performance objectives in cloud service centers facilitates the effective delivery of the requirements and related operational goals. Nowadays, with huge level of resource sharing and dynamic workloads in data centers, there is a need for comprehensive approaches for service quality supervisory in clouds. Previous research has considered this issue from different aspects and at present, there is a lack of multi-objective and methodologic supervisory approach to connect major previous approaches. Therefore, compared with related work, the purpose of this research is to take steps to compensate the mentioned deficiencies and the most important achievement is a novel service contact aware and quality supervisory methodology in cloud data centers. Proposed methodology, unlike existing solutions, is independent from the management strategy and environmental operators and supervises the goal quality metrics in cloud ecosystem. The empirical results indicate the usefulness and superiority of the proposed methodology in identifying quality bottlenecks and supervising the service quality targets. }, keywords = {Service Quality Supervisory,cloud computing,methodology,Service Level Agreement,Data Center }, title_fa = {ارائه رویکرد روش‌شناسی مبتنی بر قرارداد سرویس جهت نظارت بر کیفیت خدمت در سیستم‌های ابری}, abstract_fa = {امروزه سطح عظیم اشتراک منابع رایانشی و پویائی بارهای کاری در محیط‌های ابری، ضرورت تدوین رویکردی جامع در جهت نظارت بر کیفیت خدمت را ایجاب می­‌نماید. درحال حاضر فقدان بکارگیری دیدگاهی جامع، متدولوژیک و چندمنظوره درجهت پیوند دیدگاه‌های قبلی، موجب ایجاد فضای آشوب در این حوزه تحقیقاتی و درک ناقص از مسئله گشته است. بنابراین در مقایسه با تحقیقات قبلی، هدف این پژوهش گام برداشتن درجهت جبران نواقص مذکور می­‌باشد و مهم­ترین دستاورد آن ارائه دیدگاه متدولوژیک نظارت بر کیفیت خدمت مبتنی بر قرارداد سطح سرویس در سیستم های ابری می باشد. دیدگاه پیشنهادی برخلاف راه‌­حل های موجود، مستقل از عملگرهای محیطی، اهداف کیفی را به­ صورت یکپارچه و خودکار نظارت می‌­نماید تا موثّر واقع گردد. نتایج  ارزیابی ها مبیّن سودمندی و برتری دیدگاه متدولوژیک پیشنهادی نسبت به دیدگاه‌های موجود و مدیریت چندمنظوره کیفیت خدمت در مراکز داده ابری می‌­باشد.}, keywords_fa = {نظارت بر کیفیت خدمت,متدولوژی,رایانش ابری,قرارداد سطح سرویس,مرکز داده}, url = {https://www.pqprc.ir/article_102753.html}, eprint = {https://www.pqprc.ir/article_102753_7907df6933dd59f43bc70f224f52fc5f.pdf} }