طراحی مدل مفهومی ارزیابی سرآمدی واحد‌های کاری در سازمان‌ها

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران

چکیده

در این مقاله قصد داریم با نگاه به مفهوم مدیریت کیفیت و نقش واحد های کاری سازمان، به شناسایی و معرفی معیارهای اصلی مدل تعالی واحد های کاری پرداخته و آنها را معرفی نماییم. اینکه چگونه فاکتور های کلیدی مدیریت کیفیت جامع میتواند یک سیستم مدیریتی در واحد های کاری سازمانها را بهبود، و عملکرد آنها را ارزیابی کند. لذا ابتدا با جستجو در پژوهش ها و مدلهای مختلف مدیریت عملکرد و تعالی، معیارهای مرتبط بررسی و شناسایی شده و از طریق یک پنل دلفی مهمترین آنها در تعالی واحد کاری در چند بار نظر خواهی از خبرگان تعیین شدند. سپس با استفاده از مفاهیم مدیریت کیفیت، مدیریت تولید، مدیریت فرآیندها و پروژه ها، مدیریت ریسک و... در مدل هایی نظیر مدل تعالی سازمان EFQM، ایزو 9001، تولید ناب، مدل تکامل قابلیت یکپارچه سازی و... به شناسایی زیر معیارهای هر یک از آنها، از طریق همان پانل دلفی پرداخته و نهایتا  معیارهای اصلی مدل مفهومی تعالی واحدهای کاری را ارائه کردیم. این مقاله تلاش دارد تا شکاف موجود درپژوهش های موجود در مدیریت عملکرد واحدهای کاری را تکمیل نماید و در کشف متغیرهایی که بتواند نتایج حاصله از رضایت مشتریان و ذی نفعان یک واحد کاری را بهبود دهد به رهبران واحد های کاری کمک کند.

کلیدواژه‌ها


[1] Folan, P. & Browne, J. (2005). A review of performance measurement: Towards performance management. Computers in Industry, (56), 663–680.
[2] Moura, P. & Kanji, G.K. (2003). Finding the path to organizational excellence in Portugese local government: a  performance measurement approach. Total Quality Management, 14(4), 491–505.
[3] Martın-Castilla, J.I. & Rodriguez-Ruiz, O. (2008). EFQM model: knowledge governance and competitive advantage. Journal of Intellectual Capital, 9(1), 133-156.
[4] Balbastre-Benavent, F. & Canet-Giner, M.T. (2011). The strategy formation process in the EFQM Excellence Model: a critical review and new perspectivesTotal Quality Management, 22(7), 727–742
[5] Ashraf, G. & Kadir, S.A. (2012). A Review on the Models of Organizational Effectiveness: A Look at Cameron’s Model in Higher Education. International Education Studies, 5(2), 80-87.
[6] Spangenberg, H. & Theron, C. (2004). Development of a questionnaire for assessing work unit performance Journal of Industrial Psychology, 30(1), 19–28.
[7] Nicholson, N. & Brenner, S.O.  (1994). Dimensions of Perceived Organizational Performance: Tests of a Model. Applied Psychology, 43(1) 89-108.
[8] Spangenberg, H.H., Schroder, H.M. & Duvenage, A. (1999). A leadership competence utilization questionnaire for South African managers. South African Journal of Psychology, 29(3), 117-123.
[9] آذرو همکاران. (1393). طراحی مدل ارزیابی عملکردگروههای کاری: رویکرد تحلیل پوششی داده های چندسطحی.  مجلهپژوهش های مدیریت منابع سازمانی،2(3)، 22-1.
[10] Guzzo, R.A. & Dickson, M.W. (1996). TEAMS ORGANIZATIONS: Recent Research on Performance and   Effectiveness.Annual Review of Psychology, 47, 307–338.
[11] Boice, D.F. & Kleiner, B.H. (1997). Designing effective performance appraisal systems. Work Study, 46(6), 197- 201.
[12] MacBryde J. & Mendibil K. (2003). Designing performance measurement systems for teams: theory and practice.Management Decision, 41(8), 722-733.
[13] Kohlbacher, M. & Reijers, H.A. (2013). The effects of process-oriented organizational design on firm performance. Business Process Management Journal, 19(2), 245-262.
[14] Zaremba, D. & Crew, T. (1995). Increasing involvement in self-assessment: the Royal Mail approach. The TQM Magazine, 7(2), 29-32.
[15] Siegel, S. & Castellan, N.(1988). Nonparametric statistics for the behavioral sciences. (2nd. Ed.). New York: McGraw-Hill.
[16] Williams, P.L. & Webb, C. (1994). The Delphi technique: a methodological discussion. Journal of Advanced Nursing, 19, 180-186.
[17] Greatorex, J. & Dexter, T. (2007). An accessible analytical approach for investigating what happens between the rounds of a Delphi study. Journal of Advanced Nursing. 32(4), 1016-1024.
[18] Neely, A. & Adams C., (2000). Perspectives on performance: the performance prism. Handb. Perform. Meas. Gee Publ. London.
[19] Zoe, R. & McGuire, M. (2004). Performance management in the public sector: fact or fiction?. International Journal of Productivity & Performance Management, 53(3), 245-260.
[20] Taticchi, P. (2010). Business Performance Measurement and Management: New Contexts, Themes and Challenges, Berlin Heidelberg: Springer.
[21] The EFQM Excellence Model. 2013; Available from: ww.efqm.org
[22] Kaplan, R.S. & Norton, D.P. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system. Boston: Harvard business review.
[23] Bernard, M. (2008). Managing and delivering performance, Oxford: Butterw Heinemann/Elsevier.
[24] Hanna, D.P. (1988). Designing organizations for high performance, USA: Addison-Wesley Publishing Company.
[25] Hui, K.H. & Chuan, T.K. (2002). Nine approaches to organizational excellence. Journal of organizational excellent, 22(1), 53–65.
[26] Sun, H. (2014). Reviewing the Validation of the MBNQA Model, Proceedings of the 2014 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Bali, Indonesia, January 7– 9.
[27] Bourne, M., Mills, J., Wilcox, M., Neely, A. & Platts, K. (2000). Designing, implementing and updating    performance measurement systems.  International Journal of Operations & Production Management, 20(7), 754-771.
[28] Neely, A., Gregory, M. & Platts, K. (2005). Performance measurement system design: A literature review and  research agenda. International Journal of Operations & Production Management, 25(12), 1228-1263.
[29] Pun, K.F. & White, A.S. (2005). A performance measurement paradigm for integrating strategy formulation: A review of systems and frameworks. International Journal of Management Reviews, 7(1), 49-71.
[30] Bititci, U.S., Carrie, A.S. & McDevitt, L. (1997). Integrated performance measurement systems: a development guide. International Journal of Operations & Production Management, 17(5), 522-534.
[31] Government Finance Profession, (2008), “Doing the Business. Managing Performance in the Public Sector – An External Perspective”, Retrieved from http://www.thegfp-treasury.org/resources/Pdf/2008_perf_mgt_pub_sector.pdf
[32] Sole, F. and Schiuma, G. (2010). How to Use Different Measures Purposes: A Holistic Performance Management Model for Public Organizations. Berlin: Springer Berlin.
[33] Broadbent, J. & Laughlin, R. (2009). Performance management systems: A conceptual model. Management Accounting Research, 20(4), 283-295.
[34] Behram, N. (1994). The Deming, Baldrige and European Quality Award, the Quality Management Continue   Quality Progress. Journal of American Society for Quality Control, 27(4), 33-37.
[35] Olowu, D., “Strategic performance management in the public sector”, Paper commissioned by the commonwealth secretariat, London, United Kingdom. FOR MEETING OF AFRICAN HEADS OF PUBLIC SERVICE Retrived  from http://www.africaeuropefoundation.org/StrategicPerformanceBackgroundPaper.pdf, (2009)
[36] Christopher, W.F. (2007). Holistic Management: Managing What Matters for Company Success, Hoboken, New         Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
[37] Chrissis, M.B, Konrad, M. & Shrum, S. (2011). CMMI for Development Guidelines for Process Integration and   Product Improvement. Addison-Wesley.
[38] Fotopoulos, C.V. & Psomas, E.L. (2010). The structural relationships between TQM factors and organizational performance. Total Quality Management & Business Excellence, 22(6), 539–552.
[39] Criado, F. & Calvo-Mora, A. (2009). Excellence profiles in Spanish firms with quality management systems. Total Quality Management & Business Excellence, 20(6), 655–679.
[40] Prajogo, D.I. (2005). The comparative analysis of TQM practices and quality performance between manufacturing and service firm. International Journal of Service Industry Management, 16(3), 217–228.
[41] Hoque, Z. (2013). 20 years of studies on the balanced scorecard: Trends, accomplishments, gaps and opportunities for future research. www.elsevier.com/locate/bar .