طراحی مدل تشخیص زودهنگام ایرادات قابلیت اطمینان محصول با استفاده از تحلیل داده‌های گارانتی و نتایج آزمون‌های کیفی خط تولید (مطالعه موردی سالن موتورسازی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کیفیت جامع خودرو، موسسه آموزشی، پژوهشی و فناوری گروه صنعتی ایران خودرو، تهران، ایران

2 استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران

3 استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

چکیده

هزینه­‌های  گارانتی در شرکت­‌های تولیدی یکی از سرفصل­‌های مهم هزینه‌­ای را شکل داده و می­‌تواند بخش قابل توجهی از سود شرکت را به خود اختصاص دهد. طبیعی است که تلاش برای کاهش این هزینه­‌ها می­‌تواند منجر به افزایش حاشیه سود شود. در همین راستا شناسایی ایرادات قابلیت اطمینانی پیش از وقوع آن‌­ها می­‌تواند به کاهش هر چه بیشتر این هزینه­‌ها و همچنین کاهش نارضایتی مشتری کمک کند.  از آنجایی که مشکلات قابلیت اطمینان ممکن است ناشی از ایرادات تولیدی باشند جداسازی این محصولات پس از فرایند تولید به کاهش بازگشت‌­های گارانتی کمک شایانی می­‌کند. لذا در این مقاله، یک مدل تشخیص زودهنگام ایرادات قابلیت اطمینان محصول با استفاده از تحلیل داده­‌های گارانتی و پارامترهای کیفی خط تولید طراحی شده است. در همین راستا یک مطالعه موردی بر روی موتورهای TU5 ایران خودرو انجام شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an Early Detection Model for Product Reliability Defects Using Warranty Data Analysis and Production Line Quality Test Results (Case study of engine room)

نویسندگان [English]

  • Amir Sharifpour 1
  • Kamyar Sabri Laghaei 2
  • Hamid Reza Izadbakhsh 3
  • Morteza Agah 4
1 Master of Automotive Total Quality, Iran Khodro Industrial Group Educational, Research and Technology Institute,
2 Assistant Professor of Industrial Engineering, Urmia University of Technology,
3 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Kharazmi University
4 Master of Industrial Engineering - Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

Guarantee costs in production companies are very important and can have a great impact on the profit of the company. Putting effort into reducing these costs may result in profit increase. In this regard, detecting reliability related defects before their occurrence can be useful in reducing guarantee costs and also customer dissatisfaction. Reliability problems may be due to manufacturing defects. Removing defective items during production process can prevent high guarantee and customer dissatisfaction costs. In this paper a model is developed for early detection of reliability defects by means of guarantee data and qualitative parameters of the production line. A case study on TU5 engines manufactured by Irankhodro Company is also included.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reliability
  • warranty data analysis
  • early detection model
  • failure rate model
[1] مرجب, س. و ع. صادقی (1393). طراحی سیستم خبره مبتنی بر هوش مصنوعی جهت تشخیص خود کار عیوب موتور خودرو. کنفرانس ملی علوم مهندسی، ایده های نو (8), موسسه آموزش عالی آیندگان تنکابن.
[2] اکبری جوکار, م. و همکاران (1386). طراحی سیستم ردیابی در سالن مونتاژ موتور خودرو. نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات, انجمن مدیریت استراتژیک ایران.
[3] آقارضی, و. ب. سلک (1384). اندازه گیری شاخص کیفی قابلیت اطمینان موتور TU5 در خودرو پژو 206. چهارمین همایش موتورهای درونسوز, شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو.
[4] کاظمی، م. و همکاران، (1392)، تحلیل ریشه های خرابی شکست سپرحرارتی پایینی منیفولد دود، هشتمین همایش موتورهای درونسوز، تهران، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو.
[5] Karim, M. R., & Suzuki, K. A. Z. U. Y. U. K. I. (2007). Analysis of warranty data with covariates. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part O: Journal of Risk and Reliability, 221(4), 249-255.
[6] Wu, H. and W. Q. Meeker (2002). "Early Detection of Reliability Problems Using Information From Warranty Databases." Technometrics 44(2): 120-133.
[7] Grabert, M., et al. (2004). An Early Warning System for Vehicle Related Quality Data. Industrial Conference on Data Mining, Springer.
 [8] Honari, B., & Donovan, J. (2007). Early detection of reliability changes for a non-Poisson life model using field failure data. In Annual IEEE Reliability and Maintainability Symposium, 2007. RAMS'07. (pp. 346-349).
[9] Vittal, S., & Neuman, H. (2008). Early detection of warranty issues: A multi-disciplinary literature survey. In Annual IEEE Reliability and Maintainability Symposium, 2008. RAMS 2008. (pp. 181-186).
[10] Lindner, G., & Klose, A. (1997). ML and statistics for trend prognosis of complaints in the automobile industry. In Proceedings of the ICML-97 Workshop on Machine Learning Applications in the Real World: Methodological Aspects and Implications (pp. 20-26).
[11] Wu, S., & Akbarov, A. (2011). Support vector regression for warranty claim forecasting. European Journal of Operational Research, 213(1), 196-204.
[12] Zhou, C., Chinnam, R. B., & Korostelev, A. (2012). Hazard rate models for early detection of reliability problems using information from warranty databases and upstream supply chain. International Journal of Production Economics, 139(1), 180-195.